90 відсотків школярів у загальноосвітніх школах України навчаються українською мовою, проте загальний шкільний простір досі є двомовним.
Про це під час Національного круглого столу «Мова» розповіла старший науковий співробітник відділу стилістики, культури мови та соціолінгвістики Інституту української мови НАНУ Оксана Данилевська.
За словами Оксани Данилевської, простір українських шкіл по всій Україні, за винятком західних областей, є двомовним.
За результатами масового опитування, проведеного відділом соціолінгвістики Інституту української мови НАНУ, 48 % українських громадян стикаються з явищем двомовності або взагалі не чують української мови у шкільному cередовищі.
«В Україні склалася парадоксальна ситуація, коли в освітніх закладах набув поширення такий вияв лінгвізму, як диглосія, коли мови чітко розподілені функціонально. Так, українською мовою кращої або гіршої якості послуговуються на уроках, нею викладають, але мовою спілкування на перервах, позашкільних заходів, мовою спілкування вчителів із батьками, дітей поміж собою є російська мова», - зазначила Данилевська.
Вона наголошує, що декларативність переходу на українську мову викладання не забезпечує виховання справді україномовних громадян, а ситуація в цілому не сприяє вихованню «українськомовної стійкості».
«Діти приймають те, що для школи мають бути чітко прописані правила. І от правило має бути одне, загальне для всіх: якщо це школа з українською мовою навчання, то, безумовно, вчителі мають користуватися цією мовою, не демонструючи подвійні стандарти, коли вони у класній кімнаті користуються українською, а лише лунає дзвоник, виходять у коридор - і перемикаються на російську», - переконана Оксана Данилевська.
Коментарі
Дописати коментар