Перейти до основного вмісту

Catch up vs звичайне заняття: у чому різниця та що має знати вчитель

Ще з початку пандемії COVID-19 доступ дітей до якісного навчання значно обмежився, на сьогодні ж освітні втрати зросли в рази через повномасштабне вторгнення. Згідно з дослідженням якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022/2023 навчальному році, проведеним Державною службою якості освіти в Україні, 30% учнів не мають постійного доступу до навчання в умовах війни.

Спостерігається тенденція, що у містах, на відміну від сіл та селищ, більша кількість учнів має можливість вчитися повноцінно. Крім того, через постійні повітряні тривоги, відсутність електропостачання, інтернету, мобільного зв’язку та укриттів значна кількість занять не проводиться. Як результат – учні втрачають мотивацію до навчання.

Також ми маємо результати PISA 2022 – міжнародного дослідження якості освіти, яке оцінює здатність 15-річних учнів застосовувати на практиці знання й уміння з читання, математики та природничо-наукових дисциплін. І там зазначено, що тільки 59% українських учнів досягли базового рівня в читанні. Також 58% українських школярів можуть похвалитися базовим рівнем математичної грамотності, 66% – природничо-наукової грамотності. Ці показники так само нижчі за середні значення по країнах ОЕСР.

На жаль, безпекова ситуація в Україні не покращується. Ворог продовжує забирати наші життя, нищити нашу культуру та освіту, руйнуючи музеї, коледжі, школи та дитсадки. Деякі діти вже звикли вчитись в онлайн режимі, комусь це дається важче, а хтось взагалі не може зайти на уроки через відсутність зв’язку.

І що важливо – діти хочуть знати. Ми маємо конкретні запити від них і вже над цим працюємо. Зараз Міністерство освіти і науки України та ряд освітніх організацій працюють над спільною стратегією з надолуження освітніх втрат, яка передбачає декілька способів розв’язання окресленої проблеми.

Одним з найбільш ефективних рішень щодо цього є catch-up програми. Наразі наша освітня фундація вдосконалює програму з надолуження для старшої школи, а також працює над розробкою catch-up програми для початкової і середньої школи. Таким чином ми охопимо всі класи та низку предметів.

Тож що таке catch-up і чому він ефективний? Це такий формат занять, який допоможе дітям ефективно наздогнати шкільну програму та здобути знання та вміння, необхідні у подальшому навчанні та житті.

Заняття з надолуження знань vs звичайне заняття

Заняття з надолуження знань відрізняються від звичайних тим, що їхньою метою є швидке заповнення прогалин у знаннях. Тому виділимо 3 основних групи відмінностей.

До першої групи належить організація навчального процесу. Тривалість заняття з надолуження освітніх втрат буде довшою за звичайне. А темп навчання – інтенсивнішим, з акцентом на засвоєння конкретних знань та вмінь. Якщо зазвичай урок проводять для 20+ школярів, то catch up заняття для меншої кількості дітей або ж індивідуально.

Другий важливий аспект, який відрізняє звичайний урок від catch up – це зміст та методика викладання. Адже під час надолуження основний акцент сконцентрований на заповненні прогалин у знаннях, фокус на ключових темах, де у дітей є пробіли. А також використання адаптивних навчальних платформ та частішого оцінювання для зворотного зв’язку.

Третій аспект, відмінний між звичайним заняттям та catch up, – це психологічна складова. Під час уроку з надолуження вчитель активніше працює над тим, щоб мотивувати учня до навчання.

Досвід Catch up camp

Різниця між catch-up заняттям та звичайним дуже суттєва та має різну мету й підходи. Організація GoGlobal розробляє програму з надолуження для початкової та середньої школи, а також вже має напрацювання щодо вдосконалення catch-up програми для старшої школи. Таким чином, будуть охоплені всі освітні ланки.

У 2023 році були проведені два виїзних інтенсиви у форматі кемпів з надолуження освітніх втрат для учнів 10–11 класів з Чернігівщини та Сумщини. У таборі була можливість працювати та взаємодіяти з дітьми протягом цілого дня, а тому вдалось зробити більше, а саме: розвивати soft skills (м’які навички) через роботу над проєктами, взяти участь в мотиваційних зустрічах та розвиваючих іграх.

Ми побачили дітей, які пережили окупацію, які бачили зблизька війну, але не втратили себе, не втратили бажання жити, вчитися, грати на музичних інструментах, радіти кожному моменту. Це діти, які мають величезне бажання допомогти своїй країні та власній громаді. Вони здатні аналізувати проблеми регіону і виходити з рішеннями, як їх подолати. Це вже не просто школярі, а молодь з дорослими думками та серйозним підходом до справ, яку ми називаємо нашим #ПоколіннямПеремоги.

Протягом кемпу учасники підходили до тренерів із конкретними запитами: «розкажіть про похідну», «поясніть складні речення в українській мові», «поясніть узгодження часів в англійській».

Catch-up кемп допоміг дітям заповнити прогалини з таких предметів, як математика, українська та англійська мови. Окрім знань з предметів, вони навчились працювати у команді, проєктного менеджменту, лідерства, комунікації та критичного мислення.

Тренери побачили значний прогрес під кінець табору. Тренерка з української мови Христина Ярема вказує, що діти стали більш впевненими у своїх силах, відкритими та готовими до самостійного опрацювання матеріалу і пошуку знань. Також ставили багато запитань щодо пошуку ресурсів, які б допомогли покращити рівень володіння мовою. На початку курсу було помітно, що не всі звикли до роботи у групах та колаборації, але завдяки цікавим командним завданням та іграм, по завершенню табору більшість активно спілкувались у групах та парах, стали більш відкритими і згуртованими. Кемпери суттєво покращували свої знання на кожному занятті, про що свідчили результати тестів та інтерактивних вправ. Метод короткого опитування чи тесту на початку уроку та в кінці виправдав свої результати, адже діти краще закріплювали матеріал та навчились вчасно застосовувати свої знання.

Також цінний досвід отримали не тільки учні, а й тренери. Адже вони навчились чути і прислухатись до дітей, що неабияк згуртувало і полегшило роботу. Приклад дорослих мотивує дітей, а тому спільне виконання завдання, зарядка чи інші активності стануть вам у нагоді. Розклад і постановка завдань на день структурує думки, допомагає сконцентруватись та правильно розподіляти час. А ще тренери побачили, що сучасна молодь працює творчо, використовуючи сучасні технології, тому це ще раз показує наскільки важливо інтегрувати в роботу з дітьми новітні технології.

Перед нами стоїть важливе завдання – спрямовувати знання, ініціативу та ідеї цих дітей в правильне русло та створювати, як на державному, так і громадському рівнях, майданчики для їх розвитку. А також мотивувати школярів до навчання та показувати, що як математика, так і українська, історія чи англійська, можуть бути цікавими. Не обов’язково зубрити теореми та правила, можна їх зрозуміти через цікаве пояснення чи інтерактивне завдання.

Освіта – на часі. Ми не можемо допустити того, щоб діти й надалі недоотримували знання. Адже цим дітям потім складати іспити, вступати до коледжів чи університетів, працювати і відбудовувати країну.

Любов Залюбовська, керівниця освітніх програм GoGlobal.



Коментарі