Перейти до основного вмісту

Як стати студентом бакалаврату у 2024 році

Учнів 11 класу, які випускаються у 2024 році, та їхніх батьків, а також українців, які закінчили школу раніше, але планують вступати до закладу вищої освіти у поточному році, хвилює питання, що треба знати, щоб вчасно і без проблем пройти всі етапи вступної кампанії.

Пропонуємо орієнтовний план, завдяки якому стати студентом омріяного вишу буде набагато легше, адже ви зможете не відволікатись на сторонні речі, а проходити всі етапи вступної кампанії у заздалегідь визначеній і зрозумілій послідовності.

Перш за все майбутній абітурієнт має визначитись, на яку спеціальність він планує вступати. Це важливо, оскільки від обраної спеціальності буде залежати, які вступні іспити до закладу вищої освіти він має скласти.

Також у випадку вибору спеціальності, якій надається особлива підтримка держави, вступник може розраховувати на невелике підвищення свого конкурсного балу завдяки застосуванню галузевого коефіцієнта 1,02 для поданих заяв із пріоритетністю 1 та 2.

Переважна більшість вступників, як і в попередні роки, для вступу до закладів вищої освіти має надати результати зовнішнього незалежного оцінювання, яке третій рік поспіль буде відбуватись у вигляді національного мультипредметного тесту.

Абітурієнти, які планують навчатись на мистецьких і спортивних спеціальностях, також мають скласти творчий конкурс у закладі освіти.

Випускники коледжів, які планують вступати для здобуття наступного рівня вищої освіти за спеціальностями галузей знань «Управління та адміністрування», «Аграрні науки та продовольство», «Публічне управління та адміністрування», спеціальностей «Менеджмент соціокультурної діяльності», «Економіка», можуть скласти єдине фахове вступне випробування, яке можна використати для вступу.

Без результатів НМТ, а лише на основі індивідуальної співбесіди з тих самих предметів, що мали б складатись на НМТ, можуть вступати абітурієнти, які належать до пільгових категорій.

Окрім того, особливий механізм вступу мають особи, що проживали або проживають на тимчасово окупованих територіях. Для вступу за особливим алгоритмом вони мають звернутись до центрів «Крим – Україна» чи «Донбас – Україна».

Вступ за результатами НМТ

Для вступу до закладів вищої освіти на І курс переважна більшість вступників використовує результати національного мультипредметного тесту.

У 2024 році мультитест складатиметься з 4 предметів, три з яких (українська мова, математика та історія України) будуть обов’язковими для всіх вступників, а один предмет з переліку (українська література, біологія, географія, фізика, хімія або іноземна мова) кожен вступник обирає самостійно під час реєстрації для проходження НМТ.

Вступники складатимуть мультитест з 4 предметів в один день, на виконання кожного предметного тесту буде відводитись 60 хвилин, з однією 20-хвилинною перервою між двома двогодинними блоками.

Реєстрація учасників мультитесту відбулась з 14 березня до 11 квітня 2024 року. Однак ті учасники НМТ, які не змогли зареєструватись під час цього періоду, матимуть змогу пройти реєстрацію під час додаткового періоду, який триватиме з 10 до 15 травня.

Додатковий період реєстрації передбачений для тих вступників, хто реєструвався в основний період, але отримав відмову, та тих, хто не зміг із поважних причин вчасно зареєструватися.

Також у цей період здійснюють реєстрацію осіб, які за рішенням судів перебувають в установах виконання покарань або слідчих ізоляторах.

Для реєстрації на НМТ потенційному вступнику потрібно самостійно створити персональний електронний кабінет, який стане його інформаційною сторінкою, де учасник отримуватиме важливу інформацію щодо кожного етапу проведення тестування.

Відстежуючи повідомлення на цій персональній електронній сторінці, учасник основної сесії НМТ дізнається про дату, місце і час свого іспиту до 4 травня, учасник додаткової сесії НМТ дізнається про це до 8 липня.

Також після проходження іспиту він отримає в е-кабінеті особисті результати з усіх 4 предметів за рейтинговою шкалою 100–200 балів, які необхідні для участі у конкурсному відборі до закладів вищої освіти.

Вступ на творчі або спортивні спеціальності

Якщо вступник планує здобувати вищу освіту на мистецьких або спортивних спеціальностях, він має, окрім НМТ, пройти творчий конкурс у закладі вищої освіти, до якого збирається вступати.

Творчий конкурс передбачає перевірку творчих або фізичних здібностей вступника, необхідних для здобуття подальшої вищої освіти.

Така перевірка за рішенням закладу освіти проводиться очно або дистанційно. Творчий конкурс триває в межах одного дня, а його оцінювання відбувається не пізніше наступного дня.

За результатами творчого конкурсу вступник також отримає оцінку за шкалою 100–200 (з кроком в один бал), або буде ухвалене рішення про негативну оцінку досягнень вступника («незадовільно»).

Реєстрація на участь у співбесідах чи конкурсах здійснюється:

  • для вступу на бюджет – з 3 липня до 18.00 10 липня;
  • для вступу виключно на контракт – з 3 липня до 18.00 25 липня.

Творчі конкурси за всіма джерелами фінансування проводяться в декілька потоків з 08 по 19 липня включно. Для вступників виключно на контракт творчі конкурси проводяться до 31 липня.

Інформація про строки прийому заяв та документів для участі у творчому конкурсі оприлюднюється на офіційних сайтах закладів вищої освіти.

Електронний кабінет вступника

Після складання вступних іспитів розпочинається основний етап вступної кампанії. Вже кілька років поспіль вступ відбувається онлайн, тому для участі в конкурсному відборі кожен вступник має створити електронний кабінет.

Через цей кабінет вступники будуть подавати усі свої заяви для вступу до закладів вищої освіти в електронній формі.

Термін реєстрації і роботи електронних кабінетів вступників визначається кожного року окремо Порядком прийому на навчання для здобуття вищої освіти, який затверджує Міністерство освіти і науки України. Цьогоріч е-кабінети працюватимуть протягом усієї вступної кампанії, тобто з 1 липня до 31 жовтня.

Для створення е-кабінету треба мати серію та номер документа про освіту, а також номер (без серії) документа, що посвідчує особу (паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, свідоцтво про народження).

Також під час реєстрації потрібно вказати електронну пошту, до якої вступник має доступ і яка не заборонена на території України.

Окрім того, треба згенерувати пароль для подальшого входу в е-кабінет.

Подання заяв для вступу

Після того як вступник створив електронний кабінет для вступу, протягом визначеного Міністерством освіти терміну він має подати заяви про вступ до тих закладів освіти, у яких має бажання навчатись.

Цьогоріч прийом заяв і документів від вступників розпочинається 19 липня і закінчується о 18.00 31 липня.

Абітурієнт може подати 5 заяв на бюджетну форму навчання та до 10 заяв на контрактну форму навчання. Кількість заяв про вступ, яку може подати вступник, теж визначається кожного року Порядком прийому на навчання для здобуття вищої освіти.

Під час подання заяв на бюджет вступник має надати кожній заяві пріоритет від 1 до 5, при цьому 1 пріоритет потрібно надати заяві, поданій до того закладу освіти, де вступник хоче навчатись найбільше, а, відповідно, 5 пріоритет – найменш бажаному закладу освіти.

Подана вступником електронна заява відразу відображається в розділі Єдиної державної електронної бази з питань освіти, до якого має доступ заклад вищої освіти, обраний вступником.

У момент подання електронній заяві присвоюється статус «Зареєстровано в ЄДЕБО».

Подану електронну заяву вступник може скасувати. Якщо скасування відбувається до того моменту, коли заява була зареєстрована в закладі вищої освіти, вступник може подати нову заяву з такою ж пріоритетністю.

Якщо ж заява вже зареєстрована закладом освіти, вступник теж має право скасувати її, але він втрачає право подання нової заяви з такою самою пріоритетністю.

Розгляд заяв закладом вищої освіти

У ході всієї вступної кампанії абітурієнт у своєму електронному кабінеті має відстежувати статуси, які надаються усім його поданим на розгляд вишів заявам.

Після подання електронної заяви вона розглядається приймальною комісією закладу вищої освіти протягом трьох робочих днів з дати реєстрації заяви в ЄДЕБО.

За результатами розгляду уповноважена особа приймальної комісії надає електронній заяві один з таких статусів: «Зареєстровано у закладі освіти» або «Потребує уточнення вступником».

При присвоєнні електронній заяві статусу «Потребує уточнення вступником» працівник закладу освіти зазначає перелік даних, що потребують уточнення, із зазначенням способу та дати, до якої їх необхідно подати. Внесені дані відображаються в особистому електронному кабінеті вступника. Після уточнення вступником необхідних даних статус е-заяви вступника змінюється на «Зареєстровано у закладі вищої освіти».

Якщо вступника допущено до участі в конкурсному відборі для вступу на бюджет, електронній заяві вступника присвоюється статус «Допущено до конкурсу».

Якщо вступника допущено до участі в конкурсному відборі на контракт, електронній заяві вступника присвоюється статус «Допущено до конкурсу (навчання за кошти фізичних та юридичних осіб)».

Якщо вступнику відмовлено в участі у конкурсному відборі, електронній заяві встановлюється статус «Відмовлено закладом освіти» (із зазначенням причини відмови).

Усі статуси заяви вступника відображаються в особистому електронному кабінеті вступника та на сайті Інформаційної системи Вступ.ОСВІТА.UA.

Оприлюднення рейтингових списків

Після завершення терміну подання заяв розпочинається формування рейтингових списків вступників, які будуть рекомендовані на навчання на бюджеті.

Рейтинговий список – це список усіх абітурієнтів, які подали документи у заклад вищої освіти, із зазначенням рейтингового бала та рейтингового місця кожного абітурієнта. Такий список формуватиметься у кожному навчальному закладі та за кожною окремою спеціальністю.

Формування рейтингових списків вступників і надання рекомендацій до зарахування та оприлюднення списку рекомендованих з повідомленням про отримання чи неотримання ними права навчатися на бюджетній формі здійснюється не пізніше 05 серпня.

Після оприлюднення рейтингових списків із зазначенням осіб, рекомендованих для зарахування у виш, абітурієнтам дається три дні для того, щоб підтвердити свій вибір місця навчання.

Тобто вступники, які отримали рекомендації, мають виконати вимоги до зарахування на бюджетні місця до 18:00 08 серпня.

Зарахування на навчання

Після того як вступники виконали вимоги до зарахування, підтвердивши свій вибір місця навчання, відбувається зарахування студента.

Спершу не пізніше 10 серпня проводиться зарахування вступників на навчання на бюджет.

Після цього відбувається зарахування вступників на контракт. При цьому надання рекомендацій до зарахування та оприлюднення списку рекомендованих для вступників, які вступають на контракт на відкриті та фіксовані (закриті) конкурсні пропозиції, здійснюється не раніше 09 серпня.

Зарахування вступників на навчання за рахунок цільових пільгових державних кредитів та за кошти фізичних та / або юридичних осіб (контракт) відбувається не пізніше ніж 30 серпня 2024 року.

Потім вступників з числа зарахованих на контракт, які мають право на першочергове переведення на бюджет, можуть перевести на вакантні бюджетні місця, якщо такі будуть в закладі вищої освіти.

Переведення на вакантні бюджетні місця та на місця за рахунок цільових пільгових державних кредитів осіб, які зараховані на контракт, відбувається до 17 серпня.

БІЛЬШЕ ПРО ВСТУПНУ КАМПАНІЮ

Для отримання оперативної інформації про проведення вступної кампанії приєднуйтесь до каналу Вступ.ОСВІТА.UA в Telegram.

Коментарі