Зміст, який вкладається в словосполучення «широкий конкурс», щорічно намагаються збагнути десятки тисяч вступників та їхніх батьків.
І хоч вдасться їм збагнути той зміст, хоч ні, все одно всі вони, як тільки припиняється прийом заяв на вступ, завмирають в очікуванні результатів роботи алгоритму адресного розміщення бюджетних місць: алгоритму, який комусь надасть рекомендацію на вступ, а комусь – ні.
Якщо вас цікавить, що ж таке той широкий конкурс, як працює отой алгоритм, і що є результатом його роботи, тоді ця стаття саме для вас.
Найважливішим результатом роботи алгоритму адресного розміщення бюджетних місць у закладах вищої освіти є визначення прохідного бала по кожній спеціальності. Цей прохідний бал буде різним на різні спеціальності і навіть на ту ж саму в різні роки, бо заяви подаються охочими із зовсім різними балами та й кількість вступників, яку треба взяти на бюджет, також може змінюватися з року в рік.
Прохідний бал
Скажімо, треба взяти 10 вступників. Заяви подали 130 осіб.
Бали в цих заявах такі: 198, 196, 195, 193, 190, 189, 188, 187, 186, 185, 178, 176 і так далі. Якщо треба взяти десятьох, то останній, кому нададуть рекомендацію, буде вступник із балом 185. Тобто саме 185 стане прохідним балом для цього року: маєш 185 – пройшов, не маєш – не пройшов. Причому, якби той вступник із балом 185 сюди заяву не подав, а подав десь в інше місце, то прохідним за цим місцем виявився б бал 178.
Тому прохідний бал суттєво залежить від того, хто саме подав заяви, і цей прохідний бал є невідомим, допоки всі заяви не будуть подані.
Тепер ми підходимо до визначення широкого конкурсу. Розгляньмо його дію на конкретному прикладі з конкретними реальними даними вступної кампанії 2024 року.
Фіксована пропозиція
Пропоную взяти спеціальність 033 «Філософія». Але навіть якщо вас цікавить інша спеціальність, ви маєте змогу розрахувати все самостійно за нашим зразком. Не полінуйтеся і пройдіть за лінком, щоб побачити все, про що тут ідеться.
Подивімося на всі заклади освіти, в яких можна отримати спеціальність 033: інформація про них тут.
Загалом там представлено 22 заклади та 33 пропозиції, деякі з пропозицій небюджетні, тобто пропонують тільки контракт.
Є одна фіксована пропозиція (Київський столичний університет імені Бориса Грінченка). Це як у нашому першому прикладі. Тут фіксована пропозиція на 10 осіб. От десятьом і надали рекомендації. Останній, кому її надали, має конкурсний бал 155.893. Цей бал і став прохідним для спеціальності 033 у цьому закладі вищої освіти. Можна пройти за посиланням і подивитися на ту щасливу десятку рекомендованих.
До речі, за підсумками етапу підтвердження рекомендацій тільки восьмеро з них здійснили підтвердження і виконали вимоги до зарахування. Заяви ж тих двох, які не підтвердили рекомендацію (їхні конкурсні бали 161.200 та 158.900), були відхилені у зв'язку з невиконанням умов до зарахування.
Відкрита пропозиція (широкий конкурс)
В інших закладах заявлені пропозиції були в межах широкого конкурсу, який передбачав, що на всю країну треба було набрати 120 осіб, бо саме таким був обсяг державного замовлення за цією спеціальністю.
Якщо точніше, то не тільки за цією, а разом із спеціальністю 031 «Релігієзнавство». Тобто з усіх охочих навчатися за спеціальностями 031 і 033 рекомендації на бюджет отримали саме 120 осіб, причому отримали в різних закладах, в залежності від того, де самі забажали навчатися.
Таким чином, на бюджет вступили саме 120 осіб, і це при тому, що якщо знайти загальну кількість місць, що значиться в розділах «максимальний обсяг державного замовлення» по кожному закладу, в яких можна навчатися за цією спеціальністю, то вийде набагато більше, ніж 120. А саме: 199 місць за спеціальністю 033 і 20 місць за спеціальністю 031.
І тут ми підходимо до відповіді на запитання, яке дуже часто постає після оприлюднення результатів роботи алгоритму: «Чому написано, що ліцензований обсяг 20, а рекомендовано лише 7 (або 5 чи тільки 3)?»
Відповідь така: місць, заявлених закладами освіти для навчання, є набагато більше, ніж треба державі (заклади спроможні навчати 199+20 студентів, а держава надає бюджет лише ста двадцятьом особам).
Саме тому і залишаються «вільні» місця. Хоча «вільні» – неправильний термін. Краще сказати незатребувані державою. Зрозуміло, що ці місця затребувані вступниками, і заклади освіти радо б використали їх, але державі не треба. Треба лише 120. І крапка.
Відповідно, не в усіх закладах місця заповнюються повністю. Але є і такі, де вони повністю заповнені. І таких закладів у цю вступну кампанію на спеціальність 033 (філософія) є два на всю країну: це Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара (заповнено 5 місць з 5 можливих) та Національний університет «Києво-Могилянська академія» (рекомендації на бюджет були надані 29 вступникам, і ця кількість збігається з максимальним обсягом державного замовлення для цього закладу; проте не всі з цих двадцяти дев'яти осіб підтвердили надані рекомендації).
Адресне розміщення бюджетних місць
Тож постає найголовніше запитання: як же виходить, що в якогось закладу зовсім немає рекомендованих на бюджет, у якогось обсяг державного замовлення заповнений лише частково, а в якомусь абсолютно всі місця зайняті?
Справа в тому самому прохідному балі, який був визначений під час роботи алгоритму адресного розміщення бюджетних місць.
Як бачимо, для спеціальностей 033 і 031 таким прохідним балом став бал 162.854. Це означає, що ті, хто має бал, менший, ніж 162.854, рекомендації на бюджет за цією спеціальністю не отримали. Навіть якщо в межах певного закладу вони були першими в рейтингу. І заклад, відповідно, не отримав вступників, бо вони мали бали менші, ніж прохідний. Ось чому деякі заклади взагалі не отримали вступників із рекомендаціями на бюджет (не надали рекомендацій вступникам), бо не було вступників із прийнятними балами.
Усі вступники, які подавали заяви на спеціальності 033 або 031, і мають бал, не менше ніж 162.854, отримали рекомендацію на бюджет. Причому, якщо не тут (не на спеціальностях 033 або 031) то за своїм більш високим пріоритетом.
Є тільки один виняток. І цей виняток стосується вступників Києво-Могилянської академії та Дніпровського національного університету. Так, так, саме тих закладів, у яких максимальний обсяг державного замовлення виявився повністю заповненим рекомендованими на бюджет. Через те, що обсяг тут повністю заповнений, у цих закладах конкурс виявився дещо вищим, ніж загалом по країні (164.857 та 164. 394 відповідно – це прохідні бали для цих закладів). Отже, ті, хто мали менше, рекомендацію сюди не отримали.
Тобто реальному вступнику до Києво-Могилянської академії з балом 164.107 не надали рекомендацію, бо всі місця вже виявилися зайнятими, хоча бал цього вступника є цілком прийнятним для конкурсу, і в інші б заклади він би точно пройшов, бо по країні прохідний бал 162.854. Проте цей вступник отримав рекомендацію за своїм другим пріоритетом, то ж також матиме можливість навчатися за кошти державного бюджету.
Так само і в Дніпровському національному університеті є вступник з балом 163.451, для якого не вистачило максимального обсягу державного замовлення. Хоча, знов таки, він має бал, який є вищим за прохідний в цілому по країні. До речі, він отримав рекомендацію, але аж за четвертим пріоритетом, бо по своїх заявах з другим і третім приорітетами він не мав достатнього конкурсниого бала.
Отже, прохідний бал на кожну спеціальність, який був визначений під час роботи алгоритму адресного розміщення бюджетних місць, повністю пояснює, чому хтось отримав рекомендацію, а хтось ні.
На фото нижче – зведена інформація про кількість вступників, які отримали рекомендацію на бюджет за спеціальністю 033 «Філософія».
А на наступному фото – зведена інформація про кількість вступників, які отримали рекомендацію на бюджет за спеціальністю 031 «Релігієзнавство».
Як бачимо, цих рекомендованих якраз 120, саме стільки, яким був обсяг державного замовлення. Важливо, що вони отримали рекомендації на бюджет саме в ті заклади, куди самі побажали. У цьому й полягає сутність широкого конкурсу.
Наталія Кальницька, викладачка математики.
Коментарі
Дописати коментар