Перейти до основного вмісту

Кожна дитина розумна по-своєму: як у навчанні врахувати різні типи інтелекту

Чому ця тема важлива?

Семирічна Оленка любить малювати. Коли вчителька пояснює нову тему з літератури, вона одразу тягнеться до олівців і відтворює почуте у картинках. Та коли педагог просить переказати текст словами, дівчинка мовчить. “Лінується!” – думають батьки. “Взагалі не слухає!” – сердиться вчителька. А насправді Оленка просто має інший тип мислення – візуально-просторовий інтелект.

А тепер уявімо, що замість змушувати школярку відповідати традиційним способом, вчителька попросила б намалювати хід подій історії у вигляді коміксу. Чи був би результат іншим? Безумовно! Оленка проявила б свої знання через малюнок і легко запам’ятала б новий матеріал.

Теорія множинного інтелекту пояснює, чому традиційний освітній підхід “один формат для всіх” не працює. Кожна дитина відкриває світ по-своєму: одні через слова, інші – у русі, хтось – у мелодії, а хтось – у логіці й цифрах. Нетипові способи мислення – не бар’єр, а ключ до розкриття потенціалу дитини. Їхнє застосування дозволяє учням знаходити свій шлях до знань і здобувати впевненість через успіх у власному стилі міркувань.

Що таке множинний інтелект?

Американський психолог Говард Гарднер у 1983 році висунув ідею, яка змінила уявлення про людські здібності. Він довів, що інтелект – це не щось єдине й незмінне. Навпаки, це різні динамічні способи бачити світ, реагувати на нього й розв’язувати виклики. Говард Гарднер виділив дев’ять основних типів інтелекту:

  • Лінгвістичний – коли слова стають твоїм інструментом. Такий інтелект проявляється у вмінні точно висловлюватися, переконливо писати, гратися мовою. Це про майбутніх письменників, журналістів, ведучих.
  • Логіко-математичний – схильність мислити через числа, закономірності, формули. Люди з таким інтелектом шукають логіку й структуру в усьому.  Серед них: програмісти, математики, дослідники.
  • Музичний – тонке чуття ритму, мелодій, інтонацій. Такі люди легко запам’ятовують через звук і помічають те, чого інші не чують. Це музиканти, композитори, звукорежисери.
  • Візуально-просторовий – вміння “бачити картинками”: уявляти, мислити образами, помічати просторові зв’язки й відтінки. Його мають художники, дизайнери, архітектори.
  • Кінестетичний – спроможність мислити тілом, вчитися через рух, взаємодію з предметами, фізичний досвід. Цей тип характерний для спортсменів, танцівників, акторів, скульпторів.
  • Міжособистісний – чутливість до емоцій і намірів інших, вміння ладнати з людьми, будувати довіру, знаходити спільну мову. Це навичка педагогів, психологів, керівників команд.
  • Внутрішньоособистісний – здатність заглиблюватися в себе, розуміти свої емоції, мотиви, сильні й слабкі сторони. Цей тип притаманний письменникам, коучам, психологам.
  • Натуралістичний – інтерес до природи, вміння помічати, систематизувати й аналізувати живий світ. Його мають біологи, екологи, ветеринари, дослідники природи.
  • Екзистенційний – здатність до глибоких філософських роздумів, пошуку сенсів і відповіді на великі запитання. Притаманний філософам, теологам, мислителям.

Але в описі результатів дослідження, науковець зазначає, що цим списком потенціал людини не обмежується. Навпаки, Гарднер надихає дослідників надалі доповнювати цю працю новими спостереженнями. Наприклад, він припускає, що в інформаційно-технологічному суспільстві неодмінно включається ІТ-інтелект людини. І ми бачимо серед батьків та освітян інтерес до впровадження практик, що розвивають в дітях саме цей спосіб розв’язання задач. Але як застосувати цю теорію на практиці? Як навчання, що враховує різні типи інтелекту, виглядає в реальному класі?

Освіта, яка працює для всіх

Уявіть клас, де всі учні однаково зацікавлені й мотивовані. Це можливо, якщо навчання підлаштовується під типи інтелекту дітей.

Як це виглядає на практиці?

  • Вірші можна вчити співами, й це не гра, а метод для тих, хто має музичний інтелект.

В одній приватній школі учениця, отримавши завдання вивчити вірш, замість завчати його, почала наспівувати рядки, підбираючи власну мелодію. Замість зупинити її, вчителька запропонувала виконати вірш у музичному форматі. Текст легко запам’ятався, а інші діти теж захотіли спробувати цей спосіб.

  • Хтось краще запам’ятовує через малюнки, тому таким дітям варто дозволяти візуалізувати зміст.

Наприклад, під час читання казки школяр увесь урок малював у зошиті. Замість вимагати “уважного слухання”, вчителька підійшла після уроку й запитала, що він намалював. Виявилося, хлопчик передав сюжет через малюнки – і зміг відтворити хід подій з деталей і образів.

  • Учень, який рахує на уроці літератури, може бути не розсіяним, а глибоко залученим у тему.

Якось під час обговорення життя письменника третьокласник почав рахувати: скільки років прожив автор та у якому віці написав свою книгу. Учителька не зупинила його зі словами “це не математика”, а навпаки, запропонувала всім виконати завдання “літературні числа”: шукати закономірності в датах життя письменників.

  • А якщо дитині складно всидіти на місці, можливо, їй потрібен рух, щоб засвоїти матеріал.

Під час математики хлопчик не міг рахувати сидячи, бо йому треба було рухатись. Тоді вчителька перенесла завдання на підлогу: хлопчик вирішував приклади, стрибаючи вперед і назад на певну кількість кроків. Виявилося, що й іншим дітям такий підхід допоміг краще зрозуміти додавання й віднімання.

  • Навіть запитання, що виходять за рамки теми, можуть бути ознакою глибокого мислення.

Учень другого класу ставив серйозні запитання: “Що таке справедливість?”, “Чому люди вмирають?”, “Навіщо ми вчимося?”. Замість зауважень, вчителька створила у класі “куточок великих запитань”, куди діти могли записувати свої думки. Згодом ці питання стали приводом для спільних обговорень у класі й навіть із батьками.

“Ми щодня бачимо цю картину: коли дитині дозволяють мислити по-своєму, вона не просто засвоює матеріал, а будує власний шлях до нього, – говорить Світлана Поляренко, засновниця київського приватного ліцею Kid’s Studio & TR School. – Наше завдання як освітян не у тому, щоб примушувати всіх відповідати одному стандарту, а навпаки – допомогти кожному учневі відчути успіх у своєму стилі мислення”.

Практика альтернативної освіти показує, що індивідуалізоване навчання підвищує успішність і мотивацію дітей. Школи, які шукають і підтримують сильні сторони учнів, створюють простір, де кожна дитина може знайти свій шлях до знань. Там, де визнають різні способи мислення, навчання стає не вимушеним, а особистим відкриттям.

Критика: чи науково доведено?

Навколо теорії множинного інтелекту точиться чимало суперечок. Деякі науковці кажуть: це не зовсім різні види інтелекту, а просто різні здібності. Крім того, досі немає стандартизованого тесту, який міг би виміряти їх усі.

Але якщо відійти від лабораторій і зайти у звичайний клас – теорія працює. Досвід та відгуки педагогів свідчать: коли навчання будується з урахуванням різних типів інтелектів, учні частіше залучені, вмотивовані й демонструють глибше розуміння матеріалу. Вони більше вірять у себе, відкривають свої сильні сторони й справді хочуть вчитися. Отже, навіть якщо наука ще шукає відповіді, то практичне застосування теорії вже довело свою ефективність як підхід, що визнає багатогранність людських здібностей і відкриває для дітей більше шляхів до успіху.

Як зрозуміти, у чому сильна ваша дитина: простий навігатор типів інтелекту

Перед вами швидкий збірник “Навігатора потенціалу”. Цей інструмент допомагає впізнати, які типи інтелекту домінують у вашої дитини, спираючись не на тести, а на щоденні спостереження.

Прочитайте описи й зверніть увагу на ті з них, які про вашу дитину. Саме вони можуть підказати: як дитина сприймає світ, як краще навчається та які ресурси в ній вже є.

Вісім типів інтелекту, які найчастіше проявляються у дітях:

  • Кінестетичний інтелект
    Дитина завжди в русі: бігає, танцює, грається руками. Тоді вона найкраще запам’ятовує через практику, дослід, рухливу гру.
  • Музичний інтелект
    Дитина співає навіть тоді, коли робить домашку, ритмічно підтанцьовує, вигадує свої мелодії – це сигнал, що в неї добре розвинений музичний інтелект. Такі діти легко запам’ятовують інформацію через пісні, рими, звук і темп
  • Логіко-математичний інтелект
    Цікавлять схеми, послідовності, логіка речей. Легко помічає закономірності й любить, коли світ має зрозумілу структуру. Такі діти не лише оперують числами, але й мислять крізь логіку й шукають сенс у всьому, до чого торкаються.
  • Візуально-просторовий інтелект
    Бачить світ у кольорах, лініях і формах, часто малює не тільки на уроках, а й на полях зошита. Мислить образами, легко уявляє абстрактне, створює схеми, конструює або оформлює все довкола. Навіть просте завдання перетворюється на візуальний проєкт, бо саме так цій дитині зручно мислити.
  • Міжособистісний інтелект
    Легко знаходить контакт із людьми, швидко розуміє, хто як почувається, і добре себе почуває у спілкуванні. Вміє працювати в парі, у групі, залюбки бере участь у командних іграх або проєктах. Сила такої дитини у взаємодії, у здатності слухати й домовлятися.
  • Внутрішньоособистісний інтелект
    Притаманна тиха зосередженість, здатність розмірковувати, осмислювати й розуміти себе. Чітко відчуває межі, має власну думку й часто формулює питання, на які не так просто відповісти.
  • Натуралістичний інтелект
    З особливою увагою ставиться до всього живого, помічає найменші деталі у природі, легко запам’ятовує назви рослин, цікавиться тваринами, екологією або просто тим, як влаштований світ довкола.
  • Лінгвістичний інтелект
    Захоплено читає, вигадує історії, грається словами або шукає “красиві фрази”. Відчуває мову глибше, ніж здається, чутлива до інтонації, структури речень, має багатий словниковий запас і бажання висловлювати себе точно.

Цей візуальний гід ваша стартова точка. Він не ставить діагнозів і не приклеює ярликів. Натомість допомагає відповісти на запитання: “Яка моя дитина?”

Фрагмент авторської методики від Kid’s Studio & TR School

Відзначаєте одразу кілька пунктів? Це нормально. Ми всі різні, й наші діти це яскраво показують щодня. Кожна особистість має свій унікальний “код” інтелектів. Головне, побачити, що живить інтерес дитини, і супроводжувати її на власному шляху відкриття себе і світу.

П’ять практичних порад для батьків та вчителів

Щойно ми побачили, які інтелекти можуть домінувати у дитини, тепер перейдемо до практики. Як підтримувати ці особливості щодня? Як навчання зробити ближчим, природнішим, теплішим?

Пропонуємо п’ять простих, але дієвих принципів, які допоможуть батькам і вчителям будувати навчання навколо сильних сторін дитини, а не всупереч їм.

  1. Пропонуйте вибір. Замість єдиного формату дайте дитині вибір, щоб активувати її сильні інтелекти. Хтось краще висловлюється письмово, інший через образ або усну розповідь, а дехто через дію й створення чогось нового.
  2. Дозволяйте вчитися по-своєму. Якщо дитина засвоїла таблицю множення через пісню або гру – це не гірше, ніж через підручник. Прийміть такий її шлях.
  3. Розширюйте горизонти. Виявили, що дитина любить музику? Залучіть її до вивчення математики або мов через мелодії чи пісні.
  4. Уникайте єдиного стандарту оцінювання. Дитина, яка не блискуче рахує, може бути вундеркіндом у живописі чи грі на фортепіано.
  5. Спілкуйтеся з учителями. Якщо ваша дитина вчиться “не так, як усі”, розкажіть про це педагогу і спільно знайдіть підхід.

Ця інфографіка показує, як можна зосередити освітній процес довкола домінантних інтелектів кожної дитини, замість того щоб підганяти всіх учнів під одну “освітню мірку”.

Інфографіка від Kid’s Studio & TR School

Якщо вам цікаво працювати з інтелектами дитини, читайте “Як працювати з типами інтелекту: методичні підказки для батьків і педагогів” та завантажуйте Пам’ятку для роботи з інтелектами.

Висновки: головне, що варто запам’ятати

Множинний інтелект відкриває двері до самовираження і зростання замість рамок і стереотипів. Освіта, яка визнає різноманітність мислення, дає кожній дитині шанс проявити себе. І завдання вчителів і батьків полягає у тому, щоб не змушувати дітей втиснутися в стандарти, а знайти спосіб, який допоможе їм розкритися.

Всі діти розумні. Головне знайти, у чому саме.

Автор: Світлана Поляренко, засновниця ліцею Kid’s Studio & TR School

Коментарі