Законодавчі засади для здійснення перевірки, а також – якою може бути така перевірка в школі та якими мають бути дії керівництва освітнього закладу проаналізувала для медіа НУШ Олена Святенко, заступник начальника управління — начальник відділу оцінювання закладів освіти управління інституційного аудиту Державної служби якості освіти.
У цій публікації ми розглянемо:
- Які дії законодавець відносить до перевірки.
- Чи може бути перевірка дистанційною?
- Кого може залучати керівник закладу освіти в якості третіх осіб?
- Хто має право перевіряти роботу школи.
- Що може бути предметом перевірки та які потрібні підстави.
- Надамо пам’ятку дій керівника освітнього закладу.
Державний нагляд та заходи контролю
У законодавстві, як правило, використовуються терміни “державний нагляд (контроль)”, “заходи державного нагляду (контролю)”.
Державний нагляд (контроль) – це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади (Міністерства, Державні і національні служби, агентства, Державні інспекції), їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб’єктами господарювання.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Виключно законами встановлюються:
- органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, в тому числі у сфері освіти; наприклад, Держпродспоживслужба, Держпраці, Національна сервісна служба, Державна служба з надзвичайних ситуацій;
- санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа; треба враховувати, що санкції, які може застосувати орган державного контролю, визначаються відповідним законодавством щодо саме цього органу.
Вимоги до здійснення державного нагляду (контролю):
- Здійснюється безпосередньо в закладі освіти або у приміщенні органу, який проводить державний нагляд (контроль); якщо перевірка стосується освітньої діяльності, яка реалізується дистанційно, коли адміністрація та педагогічні працівники працюють віддалено, то перевірка проводиться у приміщенні органу, який проводить перевірку.
- Здійснюються в робочий час працівників закладу освіти, встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Може бути комплексним, якщо заклад освіти одночасно включений до планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) кількох органів державного нагляду (контролю). У такому разі відповідні планові заходи здійснюються органами державного нагляду (контролю) комплексно - одночасно всіма органами державного нагляду (контролю), до планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) яких включено заклад освіти. У разі комплексної перевірки питання координації перевірок, які проводять різні контролюючі органи, може здійснювати Державна регуляторна служба.
Керівник закладу освіти може залучати третіх осіб
Під час проведення перевірки орган, який перевіряє, та/або керівник закладу освіти може залучати третіх осіб. Це юридичні та фізичні особи (адвокати, аудитори, громадські об’єднання в особі їх уповноважених представників та інші).
У сфері освіти органом, уповноваженим здійснювати державний нагляд (контроль), відповідно до статті 69 Закону України “Про освіту” є центральний орган виконавчої влади із забезпечення якості освіти та його територіальні органи, тобто – Державна служба якості освіти України та/або її територіальні органи.
Державний нагляд (контроль) у сфері освіти здійснюється з метою захисту прав, свобод та законних інтересів людини і громадянина, реалізації єдиної державної політики в цій сфері та спрямований на забезпечення інтересів суспільства щодо належної якості освіти та освітньої діяльності.
Чи має право департамент/управління/відділ освіти перевіряти роботу школи
Повноваження засновника закладу загальної середньої освіти або уповноваженого ним органу (тобто - департамент, управління, відділ освіти) визначені у статті 25 Закону України “Про освіту”. Частиною другою цієї статті визначено, що засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа) здійснює контроль за:
- фінансово-господарською діяльністю закладу освіти. У випадку, якщо заклад освіти не має фінансової автономії, предметом перевірки можуть бути виключно ті питання, які заклад освіти може вирішувати і вирішує у межах своєї компетенції, наприклад - табель обліку робочого часу, ведення журналу замін, тощо);
- дотриманням установчих документів закладу освіти, тобто рішення засновника (засновників) про його утворення та статут, а також у випадках, визначених ст. 33 Закону України “Про повну загальну середню освіту” , засновницький договір, укладений між засновниками;
- забезпечує та контролює створення у закладі освіти безпечного, здорового та інклюзивного чи спеціального освітнього середовища із забезпеченням універсального дизайну та розумного пристосування; докладніше про вимоги щодо створення безпечного освітнього середовища можна дізнатися в “Абетці для директора”;
- недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
Отже, засновник або уповноважений ним орган може контролювати роботу закладу освіти лише із визначених питань. Це означає, що список питань перевірки визначається повноваженнями засновника (ст. 25 Закону України “Про освіту”), він є вичерпним і засновник не має права перевіряти те, що є сферою повноважень керівника закладу освіти у межах автономії закладу освіти, визначених ст. 23 Закону України “Про освіту”.
Не можуть бути предметом перевірки засновником:
- режим роботи школи (розклад уроків, тривалість перерв);
- навантаження вчителів;
- розподіл обов’язків заступників керівника закладу освіти;
- посадові інструкції педагогічних та технічних працівників;
- система оцінювання та навчальні досягнення здобувачів освіти;
- підвищення кваліфікації (атестація) педагогічних працівників;
- тощо.
Чи має право управління/відділ освіти без попередження про дату перевіряти роботу школи?
Вимога надсилати письмове повідомлення про проведення перевірки не пізніше ніж за десять днів до її початку передбачена лише для планових заходів державного нагляду (контролю). Їх має право проводити Державна служба якості освіти України та/або її територіальні органи.
Відповідно до статті 57 Закону України “Про повну загальну середню освіту” формами заходів державного нагляду (контролю) у сфері загальної середньої освіти є:
- плановий (позаплановий) інституційний аудит;
- позапланова перевірка.
Орган, який проводить заходи державного нагляду (контролю) – інституційний аудит та позапланові перевірки, зобов’язаний розміщувати на своєму офіційному вебсайті перелік актів законодавства у сфері освіти, дотримання вимог яких перевіряється під час проведення інституційного аудиту (перевірки). Перелік обов’язково оновлюється у разі оновлення/зміни законодавства та розміщений на сайті Державної служби якості освіти України.
Позапланова перевірка закладу загальної середньої освіти: пам’ятка для керівника
Пам’ятка для керівника закладу загальної середньої освіти складена на підставі Порядку проведення позапланових перевірок закладів загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України від 30.04.2021 №493, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 червня 2021 р. за № 810/36432)
Підстави для проведення перевірки
· Звернення фізичної особи про порушення, що спричинило чи може спричинити шкоду її правам, законним інтересам.
· Необхідність перевірки виконання розпорядження про усунення порушень, виданого за результатами проведення Державною службою якості освіти України або її територіальним органом попереднього заходу державного нагляду (контролю).
· Звернення освітнього омбудсмена.
Предметом перевірки є лише ті питання, потреба у вивченні яких стала підставою для її проведення.
Повторна перевірка за тим самим фактом(ами), що був(ли) підставою для проведення попередньої перевірки, не допускається.
Державна служба якості освіти України або її територіальні органи. Комісія для проведення перевірки має включати не менше трьох осіб.
До складу комісії не може бути включено осіб, які:
· є близькими особами працівників закладу освіти;
· мають конфлікт інтересів відповідно до законодавства у сфері запобігання корупції.
До перевірки можуть залучати третіх осіб у порядку, визначеному Законом України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”.
Строк перевірки не може перевищувати 10 робочих днів, а в закладах освіти, в яких кількість педагогічних працівників не перевищує 50 осіб, — 5 робочих днів.
Не допускається продовжувати строк перевірки.
Перевірку проводять у присутності керівника закладу освіти. Про неї попередньо письмово не повідомляють ані керівника закладу освіти, ані засновника.
Керівник закладу освіти допускає комісію до проведення перевірки за умови пред’явлення копії направлення та наказу на проведення перевірки, документів, що посвідчують особи членів комісії. Якщо перевірку проводить територіальний орган Служби, він додатково надає копію листа погодження Державної служби якості освіти України. Повноваження членів комісії визначені у Порядку проведення позапланових перевірок. Наказ МОН №493, Наказ МОН №1050. Якщо це аудит, то також застосовується наказ МОН №493. Відсутність цих документів — підстава не допустити комісію до перевірки в заклад освіти.
Голова комісії перед початком перевірки вносить запис про її проведення до журналу, в якому обліковують заходи державного нагляду (контролю) в закладі освіти — у разі його наявності. Якщо такого спеціального журналу у закладі освіти немає, керівник закладу має право внести такий запис у загальну “візітаційну книгу”.
До початку роботи комісії в закладі освіти проводять нараду за участі голови та членів комісії, представника засновника та керівника закладу освіти, під час якої голова комісії ознайомлює учасників наради з підставою та предметом перевірки, інформує про порядок її проведення.
У випадку, якщо члени комісії не надали документів, які підтверджують правомочність проведення перевірки та/або не надали документів, які підтверджують їхні особи та/або повноваження, керівник закладу освіти має право не допустити їх до перевірки, склавши про це акт у довільній формі.
Повноваження комісії
Для вивчення питань, що підлягають перевірці, голова та члени комісії під час перевірки:
· мають безперешкодний доступ до території, навчальних та інших приміщень закладу освіти;
- у випадку, якщо перевірка стосується приміщення з регульованим доступом (наприклад, харчоблок), члени комісії зобов’язані пред’явити санітарну книжку із чинними на момент перевірки даними щодо пройденого медичного огляду;
· одержують від працівників закладу необхідні документи, їхні завірені копії, матеріали, відомості, письмові пояснення та інформацію з питань, що виникають під час перевірки;
· у разі потреби можуть спілкуватися з учасниками освітнього процесу щодо предмета перевірки. У випадку, якщо існує потреба спілкуватися із неповнолітніми учасниками освітнього процесу - з дозволу або у присутності батьків, необхідно отримати письмову згоду батьків (законних представників), оскільки батьки (усиновлювачі) є законними представниками своїх малолітніх та неповнолітніх дітей (стаття 242 Цивільного кодексу України). Також відповідно до частини другої статті 55 Закону України “Про освіту” батьки здобувачів освіти мають право завчасно отримувати інформацію про всі заплановані у закладі освіти та позапланові педагогічні, психологічні, медичні, соціологічні заходи, дослідження, обстеження, педагогічні експерименти та надавати згоду на участь у них дитини.
Під час перевірки голова та члени комісії можуть надавати працівникам закладу освіти консультаційну допомогу. Державна Служба якості освіти та її територіальні органи безоплатно надають закладам освіти консультації з питань проведення перевірок, що визначено наказами МОН 493, 1050
Результати перевірки
Голова або члени комісії, керівник та/або представник засновника закладу освіти можуть фіксувати перевірку або окрему(і) дію(ї) засобами аудіо-, фото- та відеофіксації, не перешкоджаючи її проведенню. Про використання таких засобів комісію, керівника і представника засновника закладу попереджають перед початком перевірки, про що роблять запис в акті перевірки.
Результати перевірки фіксують в акті перевірки. Акт перевірки складають у трьох примірниках. Кожен підписують в останній день перевірки голова та члени комісії, керівник закладу освіти, треті особи (у разі їх залучення).
Перший примірник акта перевірки вручають керівнику закладу освіти, другий — представнику засновника закладу освіти, третій — зберігається в органі, який проводив перевірку.
Якщо керівник закладу освіти не погоджується з актом перевірки, він підписує його із зауваженнями. Такі зауваження — невід’ємна частина акта перевірки.
У разі відмови керівника закладу освіти підписати та/або отримати акт перевірки, голова комісії вносить до акта відповідний запис, що засвідчується підписами членів комісії. Примірник акта надсилає орган, який проводив перевірку, керівнику та засновнику закладу освіти рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
У які строки усувати порушення
Орган, який проводив перевірку та виявив порушення, на підставі акта перевірки протягом п’яти робочих днів з його підписання видає розпорядження у двох примірниках.
У розпорядженні, зокрема, зазначають строк усунення порушень. Він не може перевищувати одного календарного року з дня прийняття розпорядження.
Рекомендованим листом та/або електронною поштою один примірник надсилають чи особисто вручають керівнику закладу освіти, його копію — засновнику закладу освіти. Другий примірник залишається в органі, який проводив перевірку.
Керівник або засновник закладу освіти протягом п’яти робочих днів надсилає до органу, який проводив перевірку, копію розпорядження з відміткою про погодження ними строку усунення порушень, що потребують фінансових витрат. Згоду засвідчують підписами керівник і засновник закладу освіти на копії розпорядження.
Протягом п’яти робочих днів після закінчення строку усунення порушень заклад освіти інформує орган, який проводив перевірку, про стан їх усунення.
Якщо у зазначений строк заклад освіти не надав інформацію про усунення порушень або інформація не підтверджує виконання розпорядження, упродовж п’яти робочих днів після надання/ненадання інформації, орган, який проводив перевірку, приймає рішення про доцільність проведення перевірки результатів усунення порушень безпосередньо в закладі освіти.
Якщо за результатами такої перевірки встановлено невиконання розпорядження, складають протокол про адміністративне правопорушення.
Порушення вимог законодавства у сфері забезпечення якості освіти обкладаються штрафами
Недопущення посадових осіб центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти та його територіальних органів до проведення інституційного аудиту або здійснення заходів державного нагляду (контролю), вчинення інших дій, що перешкоджають таким посадовим особам у проведенні інституційного аудиту або здійсненні заходів державного нагляду (контролю), ненадання їм інформації або надання неправдивої інформації, тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від 20 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та на посадових осіб від 30 до 70 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Невиконання законних вимог (приписів, розпоряджень) або інших розпорядчих документів посадових осіб центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти та його територіальних органів щодо усунення порушень вимог законодавства України у сфері освіти, тягне за собою попередження або накладення штрафу на посадових осіб від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Дії, передбачені частиною першою або другою цієї статті, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, тягнуть за собою накладення штрафу від ста до ста п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Джерело: nus.org.ua
Коментарі
Дописати коментар