Перейти до основного вмісту

Про проєкт оновленої типової освітньої програми для 5–9 класів

Оприлюднений нещодавно проєкт оновленої Типової освітньої програми для 5-6 класів закладів загальної середньої освіти викликав чимало запитань, заперечень, сподівань і хвилю обговорень.

Коли планується впровадження цього проєкту типової освітньої програми і чому дати є важливими?

Оскільки типова освітня програма є одним із ключових документів, якими керуються школи в організації освітнього процесу, впровадження її оновленої редакції має бути чітко локалізоване в часі вже на етапі обговорення проєкту.

Справді, наразі освітянам невідомо, відколи мав би набути чинності запропонований проєкт: чи з першого вересня поточного 2024 року, чи з першого вересня 2027 року, коли завершиться перший п’ятирічний цикл НУШ в базовій школі. Адже це суттєво впливає і на тарифікацію, і на освітні програми шкіл, і на процес підручникотворення.

Від 1 вересня 2024 року має стартувати 7 клас НУШ і пілотний 8 клас. Є грифовані модельні програми на 5–9 класи, готуються до друку підручники для 7 класу. Вочевидь, вже триває процес підготовки підручників для пілотного 8 класу, адже видавництвам і потенційним авторам повідомлено про умови й терміни подання на експертизу проєктів підручників для 8 класу та їх апробацію. Загалом, до початку нового навчального року мають пройти експертизу і отримати гриф перші половини проєктів підручників для пілотних 8 класів, за місяць – подавати на експертизу другу половину. Терміни для підготовки проєктів навчальних матеріалів (посібники-підручники та зошити) є дуже короткими, а умови стають надто складними, якщо часу обмаль. Видавництва й автори орієнтуються зараз саме на ті модельні навчальні програми, за якими створювали підручники для 7 класу. І дещо насторожує той факт, що в проєкті оновленої типової освітньої програми (ТОП) є значні зміни в «асортименті» модельних навчальних програм та кількості годин, визначених для галузей загалом і окремих курсів зокрема. Адже процес створення-експертизи-грифування нових модельних програм також потребує чимало часу.

Отож, обговорюючи проєкт типової освітньої програми, мусимо знати час «старту», а вже від цієї дати визначати обсяг змін.

Чи додали години на історію? Де вони, ті додані на ГІО години?

Тішить, що в проєкті програми передбачено незначне збільшення кількості годин на потреби галузі «Громадянська та історична освіта» (ГІО). Але ця галузь – не лише історія, це й звичне правознавство, і «свіжа» для базової школи громадянська освіта. Багатьом освітянам подали анонсовані зміни в програмі як довгоочікуване збільшення годин саме на історію. Ті, хто «не читали, а чули, як говорили», хочуть вірити, що все гаразд. Конкретно на історію бачимо лише плюс 0,5 годин в 5 класі, а не в 9 класі, як писали в короткому огляді. Натомість є по 0,5 годин громадянської освіти в 6, 7, 8, 9 класах. Правознавства в 9 класі всього 0,5 годин. У чинній типовій освітній програмі з громадянської освіти було тільки 0,5 годин у 8 класі.

*Півгодинні курси – це окрема «пісня», але у проєкті типової освітньої програми передбачливо зазначено рекомендацію щодо концентрованого вивчення предметів і чітко визначено односеместрове вивчення півгодинних курсів. Ок. Для тих випадків, коли учительство може зіткнутися з «різнобоєм» під час осінніх олімпіад у межах громади-району-області і щоб не боялися концентрувати (не плутати концентроване вивчення предметів / курсів і концентричний підхід до вивчення історії) – треба шукати вихід. Скоріш за все, півгодинні курси не будуть «олімпіадними». Агов, олімпіадо з правознавства…

Розглянемо «ближній» і «дальній» часові варіанти реалізації проєкту програми для ГІО і окреслимо перспективи, які очікують галузь

* «Ближній» часовий варіант: якщо проєкт ТОП впроваджувати з 1 вересня цього року. З деяким збільшенням кількості годин на галузь додається чимало нюансів, які необхідно врахувати. Варто розписати поетапне введення в дію окремих положень проєкту оновленої ТОП у документах належної юридичної сили. Бо інакше 6 класи в ГІО можуть опинитися «за бортом». Проєкт оновленої ТОП для ГІО важко узгодити з назвами та змістом чинних модельних навчальних програм і наявними підручниками, для друку яких довго шукали кошти. Де взяти програми і підручники для громадянської освіти в 6 і 7 класах?

*Для 6 класу проєкт ТОП передбачає або три окремі предмети «Історія України», «Всесвітня історія», «Громадянська освіта», або «Інтегрований курс історії» (ІКІ) плюс «Громадянська освіта» (ГО), або єдиний «ІКІГО». А зараз ми для 6 класу маємо три найменування модельних навчальних програм, причому всі вони однозначно є інтегрованими курсами, але з різними конфігураціями. Громадянська освіта в змісті 6 класу присутня в тих модельних програмах курсу «Історія: Україна і світ», які не передбачають вивчення історії Стародавнього світу.

Натомість «Досліджуємо історію і суспільство» (обидві чинні МНП) в частині 6 класу є по-суті інтегрованим курсом історії України і всесвітньої історії. А для 5 класу всі наявні модельні програми трьох найменувань спокійно можуть бути перейменовані на «Вступ до історії (України) та громадянської освіти». Нарешті в проєкті оновленої ТОП визнано, що «Вступ до історії та громадянської освіти» є не предметом, як визначено чинною ТОП, а інтегрованим курсом. Що чекає чинні грифовані МНП і підручники з історії для 5–6 класів? За якими назвами предметів/курсів ГІО працювати з нового навчального року? Можливо, варто створити «правила перехідного періоду» для ГІО?

*З «дальнім» часовим варіантом (від першовересня 2027 року), тобто тоді, коли буде пройдено перший п’ятирічний цикл НУШ, начебто все зрозуміло. Передбачено іншу конфігурацію розподілу годин всередині галузі, визначено назви предметів для 5-9 класів («Історія України», «Всесвітня історія», «Громадянська освіта», «Правознавство») та уніфіковані назви двох варіантів інтегрованих курсів («Інтегрований курс історії та громадянської освіти» (ІКІГО) та «Інтегрований курс історії» (ІКІ), обидва – без натяку на назву держави в її шкільному курсі історії, як і в ДСБСО.

А також передбачено півгодинні міжгалузеві інтегровані курси: незрозумілий наразі «Безпековий практикум» для 5–9 класів і «Курси соціального, емоційного та етичного спрямування» для 5-6 класів. Чи ці уніфіковані назви інтегрованих курсів такими й залишаться, чи буде згодом визначено для кожного з них уточнюючу коротшу назву / назви – невідомо.

Лінійно чи концентрично вивчатимемо історію в НУШ?

*Виникають запитання щодо пропонованих окремих курсів історії України та всесвітньої історії у 6 класі. Ми вже майже чверть століття історію від найдавніших часів до кінця епохи Стародавнього світу вивчаємо інтегровано, бо надто мала там частка власне історії України. Чи не є відокремлення «вступного», пропедевтичного 5 класу і визначення окремих курсів історії від 6 класу натяком на плановане концентричне вивчення історії, тобто вивчення історії від найдавніших часів до сьогодення за 6–9 клас?

Прихильники концентричного підходу були б у захваті, але ж не з тією кількістю годин, яка визначена проєктом оновленої програми саме на історію. Їх замало для цього. Допустимо, збережеться лінійно-тематичне вивчення історії. Все одно потрібні зовсім нові модельні навчальні програми, зокрема й інтегрованих курсів. Роботи непочатий край на найближчі два роки.

Про підручники інтегрованих курсів

Спробуємо уявити, яким може бути підручник для 2,5 чи 3-х годинного інтегрованого курсу в ГІО для 6–9 класів. Це тексти, з якими треба вчити працювати, розвиваючи ту ж читацьку компетентність. А до текстів потрібні карти, ілюстрації, схеми, методичний апарат. Інтегровані курси, при всій повазі до них, матимуть сенс тоді, коли відповідні структури усвідомлять необхідність підготовки підручників до них (не лише в ГІО) у двох частинах – на 1 і 2 семестри окремо.

Досвід двох підручників на рік маємо з початкової освіти. Має бути вибір: або два окремі підручники обох історій або дві частини єдиного підручника інтегрованого курсу. Зекономити папір інтегрованими курсами не вийде.

Якщо зберегти сьогоднішній підхід, то одна книжка інтегрованого курсу буде програвати двом підручникам окремих історій товщиною і кількістю матеріалу, зокрема ілюстративного. Тобто книжка буде грубша, кількість параграфів зросте, а потрібного матеріалу може бракувати. Зробимо ілюстрації та карти ще меншими?

Це, до речі стосується не лише далекої перспективи, а й найближчих у часі проєктів підручників інтегрованих курсів для 8 класу (2,5 години = 87 уроків = 70 параграфів, а не 26-56 при обмеженій кількості сторінок). Інакше інтегрований курс зведеться до коміксів та ребусів.

Історію якої держави передбачено вивчати?

Мало того, що в ДСБСО формулювання «історія України» шукати-не-знайти, то ще й обкладинка підручника з Вступу до історії для 5 класу може втратити слово «Україна». Ми вже маємо схожий прецедент – курс «Досліджуємо історію і суспільство».

Але тут варто зауважити, що обидві модельні навчальні програми цього курсу і підручники, створені за ними, мають потужне українознавче наповнення як в 5, так і в 6 класі.

Про очікуване «збільшення» годин

Те, що визначений проєктом типової освітньої програми мінімум годин є більшим, ніж «старий» мінімум – чудово, бо убезпечує від скорочення годин «на історію», але є інший бік медалі.

Задекларований мінімум годин не гарантує їх збільшення і не є таким збільшенням. Це та ж рекомендована попередньою ТОП «стара» кількість годин, якої нам все одно недостатньо для досягнення надто великої кількості очікуваних результатів, що передбачена ДСБСО.

Адже ГІО стає єдиною галуззю, де максимальна кількість годин у 7, 8, 9 класах дорівнює мінімальній. Залізобетонно закріплено, що має бути «не менше» (ок!), але й «не більше» (халепа!). Порівняйте тільки із соціальною та здоров’язбережувальною галуззю: мінімум – 1 год, максимум – 3 год. У базовій школі – без можливості додаткового вивчення історії?

Громадянська освіта в НУШ: було 0,5 годин у 8 класі, стало 2 години на період 6-9 класів

Цікаве перевтілення: в 10 класі ГО – інтегрований курс, а в 6–9 класах – предмет. Вилучено з нього лише економічний складник, який перейшов до курсу «Підприємництво і фінансова грамотність».

Для предмета / курсу «Громадянська освіта» актуальними залишаються змістові напрями, зазначені в Концепції розвитку громадянської освіти в Україні (права людини і громадянина; участь громадян в управлінні державними справами; використання судової системи для захисту громадянських прав; використання інших механізмів захисту прав людини на національному та міжнародному рівні; участь громадян та інститутів громадянського суспільства у формуванні та реалізації державної політики, вирішенні питань місцевого значення, процесах прийняття рішень на різних рівнях; відповідальне ставлення до своїх обов’язків; національно-патріотичне виховання; критичне мислення; медіаосвіта; волонтерська діяльність).

Далеко не все з цього переліку можна пропонувати учням раніше, ніж вони ознайомляться з певними темами умовно-колишнього предмета «Основи правознавства». Тому в курсі громадянської освіти повинні бути представлені також окремі елементи правової тематики. Громадянська освіта «від народження» є інтегрованим курсом.

Громадянська освіта: хто викладатиме і коли?

Галузь ГІО отримує по пів години в 5,6,7,8,9 класах, але це години не для історії, а для предмета «Громадянська освіта». Хто його може читати? Учителі історії чи ті педагогічні працівники, кому бракує годин до навантаження?

Якщо дійде до впровадження цього проєкту типової освітньої програми, чи не вимагатиме бухгалтерія у вчителів окремого сертифікату про підвищення кваліфікації для викладання громадянської освіти в 6–9 класах? А в тих, хто викладатиме її в складі інтегрованого курсу, вимагатиме? Чи для інтегрованого курсу потрібен буде окремий сертифікат?

Але ці питання, зрештою, стануть актуальними після затвердження проєкту оновленої програми. Або не стануть. Насмілюся припустити, що час, виділений на громадянську освіту, вчителі використовуватимуть для історії. То чи не краще відразу ці години віддати на історію? Можливо, достатньо буде 1 години громадянської освіти у 8 класі та 0,5 в 9 класі?

Для якісної пропедевтики в ГІО у 5 класі потрібно не менше 2 годин

У проєкті типової освітньої програми (ч. 5) сказано: «Модельні навчальні програми розробляються для всього рівня базової середньої освіти (5–9 класи) або окремо для кожного циклу: адаптаційного циклу (5–6 класи) та циклу базового предметного навчання (7–9 класи) (див. додаток 5)».

Але в додатку 5 визначені назви більшості модельних навчальних програм розраховані на 6–9 класи. Чи означає це, що ГІО тут є унікальним винятком з найкоротшим пропедевтичним курсом в обсязі «аж» 1,5 години в 5 класі та безальтернативною інтеграцією історії і громадянської освіти?

З досвіду спілкування з учителями можу стверджувати, що 5 клас потребує повних двох годин. Це закладання фундаменту для наступних років навчання. Де їх взяти? – з міжгалузевих курсів. Тих, де соціальне і громадянське поруч.

Так само, як і в загальновідомому переліку ключових компетентностей – громадянські і соціальні поєднані в один комплект. Але в нас соціальний складник чомусь в окремій галузі. І сьогодні в ній представлено чимало такої тематики, яка мала б стати частиною громадянської освіти.

Оцінювання

Чи треба розуміти з п.7 проєкту оновленої програми, що поточні оцінки за усні чи письмові відповіді, за практичні завдання, отримані дитиною на конкретному уроці або за певний вид діяльності є формувальними, як і різноманітні вербальні заохочувальні оціночні вислови?

Чи впливають вони на виставлення оцінки за семестр? Чи взагалі зберігатимуться такі оцінки, як семестрова та річна? Чи підсумкове оцінювання може / не може / мусить враховувати поточні оцінки? Чи просто виставляти бали, отримані за підсумкову (діагностувальну) роботу? Скільки підсумкових діагностувальних робіт має бути? Щосеместру плюс річна, чи після кожної теми/розділу? На ці запитання в проєкті ТОП відповіді немає.

Але є цікаве нововведення в додатку 6. Воно стосується прикінцевих положень модельних навчальних програм, автори яких можуть запропонувати власні підходи до «...використання різних систем оцінювання (серед яких формувальне та підсумкове), інструментарій для оцінювання тощо».

Чинні МНП в ГІО не містять конкретних вказівок щодо оцінювання (такими були вимоги на час створення МНП для 5–6 класів). Мабуть, варто детальніше прописати уніфіковані підходи до оцінювання.

Ще раз. Коротко і з конкретними пропозиціями

1) Вважаю, що запропонований для обговорення проєкт оновленої типової освітньої програми не може бути впроваджений з вересня 2024 року без внесення змін і додаткових роз’яснень. Особливо щодо предмета «Громадянська освіта», для якого ми не маємо навчально-методичного забезпечення на 6 і 7 класи. Як варіант – має бути розроблено механізм поетапного впровадження з врахуванням вже наявних МНП і підручників та необхідності підготовки матеріалів для пілотного 8 класу.

2) Передбачити для 7, 8, 9 класів можливість виділення на історію більшої максимальної кількості годин, ніж встановлений у проєкті програми максимум, який дорівнює мінімальній кількості годин для ГІО.

3) Для забезпечення досягнення передбачених ДСБСО очікуваних результатів на предмети «Історія України» та «Всесвітня історія» чи інтегрований курс історії України і світу необхідно виділити мінімум по 2 години у 5 та 6 класах, а якщо орієнтуватися на концентричний підхід – по 3 години у 7, 8, 9 класах.

4) Для інтегрованих курсів передбачити створення підручників у двох частинах – окремі книжки на 1 і 2 семестри.

5) Інтегрувати історію з громадянською освітою в умовах плюралізму модельних навчальних програм ризиковано і складно, особливо з огляду на потенційний величезний розмір підручника. Також при лінійно-хронологічному підході важко узгоджувати змістове наповнення громадянської освіти та історії. Чи не краще замість чотирьох років півгодинних вкраплень громадянської освіти в 6, 7, 8, 9 класі мати повноцінну 1 годину громадянської освіти у 8 класі та 1 чи 0,5 години в 9 класі? Або для 8–9 класу інтегрувати громадянську освіту з правом в умовний курс «Громадянська і правова освіта» по 1 год у 8 і 9 класі? У такому разі не інтегрувати історії з громадянською освітою.

6) Має бути чіткий комплексний підхід, координація вже на етапі створення модельних програм, щоб в громадянській освіті, курсах соціального, емоційного та етичного спрямування і правознавстві уникати повторів, а також, щоб у програмі громадянської освіти враховувати матеріал з історії відповідного класу, на який можна опертися.

7) Інтегрований курс в ГІО назвати так: «Інтегрований курс історії України і світу», «Інтегрований курс історії України і світу та громадянської освіти», декларуючи цим впевненість у нашій перемозі.

Ірина Васильків, ст. викл КЗ ЛОР ЛОІППО, співавторка підручників з історії, правознавства, громадянської освіти, етики, МНП «Досліджуємо історію і суспільство». 

Коментарі